Targoncatörténelem I. - A Clark Birodalom

A XIX. század ipari forradalma és az 1914-1918 között lezajlott I. világháború eseményei következtében megjelent az igény a nagyobb teherbírású, kevesebb emberi munkaerőt igénylő gépekre. Az első átütő sikert az 1917-ben a Michigan állambeli Buchanan-ban megépített robbanómotoros targonca jelentette, amelyet a CLARK gyár fejlesztett ki.

A sikerességét jelzi, hogy míg 1918-ban 8 darabot adtak el, addig 1919-ben már 78 gépre volt szükség. A bővülő piac lehetővé tette, hogy exportra is termeljenek, és Franciaország elsőként nyújtotta be igényét az ilyen típusú munkagépekre. 

 

A húszas években mutatták be a belső égésű motorral működtetett homlokvillás Daut típusú, illetve a Clarktor vontató targoncát. Utóbbi eredményességét bizonyítja, hogy egészen 1982-ig termelésben maradt.

 

 

A harmincas-negyvenes években a targoncák további variánsait építették meg, amelyek modernnek számítottak a hidraulika és a nagy teherbírás révén.
A második világháború ideje alatt a Clark gyár termelte a katonaság számára szükséges villástargoncák és traktorok 90%-át, és a gyár megkapta a kiemelkedő háborús termelésért díjat is. 
Olyan típusok jelentek meg, mint például az első fúvott abroncsos villástargonca, vagy a Yardlift, amely kinti és benti használatra is alkalmas volt. Emellett megjelentek az elektromágneses erőátviteli berendezéssel rendelkező járművek. A háborús elismerés és a sokrétű termelés mellett elkezdődött a tengerentúli gyártás, amelynek első helyszíne Ausztráliában volt.

 

 

Az ötvenes évek termelésében előrelépést jelentett az elektromos raklapemelő targonca, a tömör gumiabroncs használata, és az egymásba ágyazott emelőoszlop. Az újításoknak köszönhetően nőtt a targonca stabilitása és az elérhető magasság. A Clark gyár évről évre terjeszkedett, amelyet németországi és dél-amerikai gyára bizonyít.

 

A hatvanas-hetvenes években bevezették a háromkerekű, elektromos targoncát, amelyet raktározásra, szállításra és palackozásra is használtak. A teljesítményszabályozást lehetővé tevő váltóáramú elektromos targonca nagy sikert aratott a vásárlók körében. A Clark 1976-ban legyártotta az 500.000. targoncáját, amely még a mai napig működőképes.

 

 

Az elkövetkezendő két évtizedben nagy változásokon ment keresztül a cég. Nagy hangsúlyt fektettek a költséghatékonyságra és a környezetvédelemre. Ennek első megnyilvánulása volt, hogy megjelent az első négykerekű elektromos és a tömörített gázzal működő targonca. A targonca használók érdekében biztonságos ülést alakítottak ki a járművekben, illetve kiadták az első kezelési útmutatójukat. A tengerentúli terjeszkedés a kilencvenes években ért el a csúcspontra, amikor ázsiai országokban is képviseltette magát.

 

 

Az elmúlt 15 évben a Clark újabb és újabb típusokat gyártott le, amelyek a nagyfokú termelést tették lehetővé partnereik számára. Nőtt az emelési terhelhetőség, rossz minőségű talajon történő munkavégzésre speciális tereptargoncát fejlesztettek ki. 

 

 

A Clark cég jelentősége az elmúlt időszakban csökkent, de még mindig a 20 legnagyobb targoncagyártók egyike. Az innováció útján kívánnak haladni, és felveszik a versenyt a konkurenciával, amelyet telefonos alkalmazásuk is alátámaszt.

Elérhetőségek



Nyitvatartás

  • Hétfő - péntek: 7:30 - 16:00