- 2015.08.03
- batteryunlimited.hu
Az elektromos targonca legdrágább alkatrésze az akkumulátor, amely rendszeres törődést és karbantartást igényel. Az akkumulátor élettartama lehet legrosszabb esetben 1 év, de megfelelő üzemeltetés mellett akár 10 év is lehet.
Az elektromos targonca legdrágább alkatrésze az akkumulátor, amely rendszeres törődést és karbantartást igényel. Az akkumulátor élettartama lehet legrosszabb esetben 1 év, de megfelelő üzemeltetés mellett akár 10 év is lehet.
Az akkumulátorok között különbséget teszünk aszerint, hogy Lítum-ion, zselés, vagy ólom-sav akkuról van szó. Ezek közül az utóbbi a legelterjedtebb, hiszen gazdaságosabb, és az élettartama is viszonylag magas (1500 töltési ciklus).
Az ólomsav-akkumulátor helyes tárolása és karbantartásaAz akkumulátor tárolásának néhány alapszabályát érdemes betartani. Az egyik, hogy megfelelő hőmérsékleten tároljuk, hiszen a túl hideg és a túl meleg nem tesz jót a szerkezetnek. Fagyott vagy túlhevült állapotban az akku használhatatlan, tölteni pedig ilyen körülmények között szigorúan tilos.
Ha a tárolás és a töltés ugyanazon a helyen történik, gondoskodjunk a megfelelő szellőztetésről, mert a hidrogén és az oxigén koncentrációja robbanásveszélyes lehet. Ugyancsak veszélyforrást jelent, ha az akkumulátor közelében dohányoznak, vagy nyílt lángot használnak.
Az akkut nem szabad töltetlen állapotában tárolni, hiszen ez is forrása lehet a szulfátosodásnak, amely az akkumulátorok egyik leggyakoribb meghibásodását eredményezi. Az alábbi kép jól szemlélteti a folyamatot. A bal oldalon egy új akku ólomlemezeinek optimális, szivacsos szerkezete látható, míg a jobb oldalon a töltés-kisütés következtében lerakódott szulfátkristályok jelennek meg. Utóbbi okozza az ólomlemezek energiafelvevő és leadó képességének csökkenését, amely következtében az élettartama is lerövidül.
A rendszeres karbantartás elengedhetetlen része, hogy alkalmanként töltsük újra ioncserélt vagy desztillált vízzel. Az akku első éveiben minden tizedik feltöltésnél igényel vizet, amelynek optimális esetben 5 mm-rel kell ellepnie a cellákat. Azért is fontos ez a művelet, mert a nem víz alatt lévő cella ugyancsak a szulfátosodás problémájához vezethet, és az akkumulátor is működésképtelenné válhat. Emellett naponta ajánlatos ellenőrizni az elektrolitszintet, havonta pedig a cellák feszültségének mérését és a savszintek beállítását is javasolt elvégezni.
Az akkumulátor töltéseA legtöbb akkumulátor ideális esetben 1500 töltési ciklust bír. A teljesítmény elérése érdekében az alábbi szabályokat célszerű betartani. A legfontosabb, hogy nem szabad napi szinten tölteni. Egy feltöltés kb. 5 üzemórának felel meg, amelyet a felhasználási szokásokból ítélve nem használnak ki,
sokkal inkább jellemző ennek a fele. Ha egy 50%-os töltöttségű akkura rátöltünk, idő előtt tönkremehet. A gyártók szerint a helyes alkalmazás a heti töltés lenne, amely során egy kb. 80%-osan lemerült akkumulátort tesznek töltőre. A folyamatot nem szabad megszakítani, amíg 100 %-os nem lesz. Fontos, hogy a töltés alatt mindig vegyük le a kupakokat, hogy a folyamat során keletkezett oxigén szabadon távozhasson. Ugyanitt lehet látni az akku töltöttségét is, ugyanis ha a cellanyílások közelében gázbuborékok jelennek meg, feltöltődött az akkumulátor. A helyzetet megkönnyítheti még a targonca szervizek által ajánlott feltöltöttség jelzőt, amelynek segítségével biztosan következtethetünk az akku helyzetére.
Gyakori hiba a töltés kapcsán, hogy teljesen lemerítik az akkumulátort. A számos negatív hatás közül talán az egyik legfontosabb, hogy a töltési idő növekszik, akár 72 óra is lehet. Az akár több napos művelet magát a töltőt is károsítja, és nem valószínű, hogy bírni fogja. Másodsorban a lemerült akkumulátor targoncában, üzembe helyezve magát a járművet is károsítja, amelynek elektromos részei felforrósodnak.